Σχετικα με το ψηφιδωτο εχω να πω τα κατωθι
1) Ειναι τεραστιων διαστασεων
2) Το υλικο του ειναι πολυτιμο. Το μπλε ψηφιδωτο ειναι lapis lazuli . Ως κυριοτερη χωρα προελευσης του lapis lazuli ειναι η Περσια
Στην εποχη του Αλεξανδρου το lapis lazuli ηταν πολυτιμοτερο του Χρυσου .
Αρα εδω εχουμε κατι που εχει ερθει σε μεγαλες ποσοτητες απο την Περσια την χωρα που ο Μεγας Αλεξανδρος πηγε να κατακτησεικαι πολυ ακριβο και σπανιο
3) Η παρασταση ναι μεν συνανταται σε σαρκοφαγους και ταφους αλλα κυριως ως μαρμαρινο επικαλυμα και σιγουρα οχι σαν ψηφιδωτο.
Επειδη εχουμε αναλυσει οτι ο χωρος συμφωνα και με τις δηλωσεις της κ.Περιστερη εχει και αλλα δωματια αυτο το μεχρι στιγμης πιο πολυτιμο ευρημα βρισκεται θα ελεγα στο χωλ του μνημειου. Τι εχουμε να δουμε πιο μετα ;
4) Σε ολες τις παραστασεις απεικονιζεται συνηθως αρμα με ενα αλογο . Εδω εχουμε αρμα με δυο αλογα
5) Σαν σεβασμο προς το Νεκρο η την Νεκρη η Περσεφονη ειναι ορθια και οχι ζαλισμενη και ψαπλωτη οπως ο μυθος λεει
6) Ο ψυχοΕρμης εχει εντονη κιτρινη καπα που ταιριαζει με ταφικα εθιμα της Αρχαιας Μακεδονικης Δυναστειας ( βλεπε ταφος Βεργινας)
7) Το μοτιβο στα πλαγια ( μαιανδρος) ειναι κλασικο αρχαιοελληνικο και συνηθισμενο σε Ελληνικους Ταφους αλλα οχι σε Ρωμαικους
8) Ενω σε ολες τις παραστασεις σε ολα τα Μουσεια ο Αδης εχει φορα απο τα αριστερα προς τα Δεξια εδω ειναι απο Δεξια προς τα Αριστερα δειγμα προσπαθειας να ξεχωρισει σαν εργο τεχνης
9) Η επιλογη ψηφιδωτου σε σχεση με νωπογραφεια ειναι δειγμα ανεσης χρονου.
10) Με την εμφανιση της Περσεφονης καταρριπτονται ολοι οι ισχυρισμοι περι υπαρξης του Ολυμπιονικη στεφανωμενου με κοτινο Φιλλιπου ως οδηγου του αρματος
Μεχρι στιγμης θεωρω οτι το 2 οδηγει σε συνδεση με το Αλεξανδρο και το 8 την συνεχη προσπαθεια να ξεχωρισει το μνημειο στο συνολο του.
Σημειωτεον οτι οι περισσοτερες παραστασεις που μου υπαρχουν ειναι μεταγενεστερες του ψηφιδωτου και παρολο την εντυπωσιακη παρασταση δεν εχουμε αποπειρες αντιγραφης που σημαινει οτι ο χωρος ( Μνημειο Λοφου Καστα ) δεν ηταν εμφανης και προστατευονταν απο τα ματια των απλων ανθρωπων
Χρηστος Κασταμονιτης