Τα πάνω κάτω σε ό,τι αφορά τη χρονολόγηση του Τρωικού Πολέμου φέρνει ο γνωστός ερευνητής Αρχαιοαστρονομίας Μηνάς Τσικριτσής. Φιλοξενούμενος στην εκπομπή «Αντιθέσεις” της «ΚΡΗΤΗ TV” με τον Γιώργο Σαχίνη, ο κ. Τσικριτσής παρουσίασε μια νέα
ανατρεπτική θεωρία, σύμφωνα με την οποία ο Τρωικός Πόλεμος δεν έγινε κατά την εκτιμώμενη ως τώρα χρονολογία, δηλαδή το 1200 π.Χ., αλλά… 150 χρόνια ενωρίτερα! Σύμφωνα με την ανατρεπτική θεωρία, η οποία πέρα από την εκπομπή παρουσιάστηκε εκτενώς και σε εκδήλωση του Πολιτιστικού Συλλόγου «Μινωικός Πολιτισμός”, στην «Ανδρόγεω”, ο Τρωικός Πόλεμος ξεκίνησε το 1347 π.Χ. Μάλιστα, ο εμπνευστής της νέας θεωρίας προχώρησε και σε άλλες εκτιμήσεις που επίσης προκαλούν αίσθηση. Όπως ενδεικτικά ότι η γέννηση του Ηρακλή χρονολογείται στο 1406 π.Χ.
«Η προσέγγιση αυτή είναι πιθανό να αμφισβητηθεί από τις γνωστές ιστορικές αντιλήψεις που μαθαίνουμε στο σχολείο και θέλουν τον Τρωικό Πόλεμο περίπου το 1200 π.Χ. Τα συμπεράσματα μάς μεταφέρουν χρονολογικά τα γεγονότα 150 χρόνια πίσω από την καθιερωμένη άποψη. Έτσι, πιθανότατα ο Τρωικός Πόλεμος ξεκινά το 1347 π.Χ. και η γέννηση του Ηρακλή είναι το 1406 π.Χ.», ανέφερε ο Μηνάς Τσικριτσής, ο οποίος, όπως εξήγησε στη διάρκεια της εκπομπής, δεν ανακάλυψε τη νέα αυτή χρονολόγηση αυθαίρετα, αλλά μέσα από συγκεκριμένα στοιχεία τα οποία συγκέντρωσε, μελέτησε και επεξεργάστηκε με τη συνεργασία του αστροφυσικού, κ. Ξενοφώντα Μουσά.
Πώς όμως ο μαθηματικός-ερευνητής της Αρχαιοαστρονομίας ξεκίνησε να καταπιάνεται με το θέμα και πώς κατέληξε σε άλλη εκτίμηση από την κοινά ιστορικά αποδεκτή ως σήμερα εκτίμηση για τον Τρωικό Πόλεμο; Ο ίδιος εξήγησε πως αφετηρία αποτέλεσε το σκεπτικό της αναζήτησης στοιχείων πέραν της γνωστής ως τώρα πηγής, δηλαδή των Ομηρικών Επών. Στη «φαρέτρα” της έρευνας, μπήκαν και άλλοι τομείς και άλλες πηγές:
1. Αστρονομικές περιγραφές που διασώζονται στο έπος του Ομήρου και στα ορφικά κείμενα.
2. Αρχαιολογικά ευρήματα, πρόσφατα και παλαιά, από τις ανασκαφές στην Τροία.
3. Ιστορικά στοιχεία που αντλούμε από επιγραφές σε Γραμμική Β στον ελλαδικό χώρο, όσο και σε ορισμένες συμφωνίες σε πινακίδες που βρέθηκαν στην περιοχή της Χατούσας που συνδέουν το Ίλιον-Τροία με τους Αχαιούς και Αιγυπτίους.
4. Ειδικά το αρχείο της Γραμμικής Β των περίπου 400 κατεστραμμένων αρμάτων της Κνωσού δείχνει τη συσχέτιση με την επιστροφή του Ιδομενέα από την Τροία και είναι η πρώτη καταγραφή σε αρχείο που σχετίζεται με λάφυρα του Τρωικού Πολέμου.
«Τα στοιχεία αποκτούν μια σταθερή βάση, η οποία συνδυάζει αρχαιοαστρονομικές παρατηρήσεις με αρχαιολογικά και ιστορικά στοιχεία από το χετιτικό, αιγυπτιακό και μυκηναϊκό πολιτισμό. Έτσι, μπορεί να ξεκινήσει μια νέα αναζήτηση της σχέσης των γεγονότων του Τρωικού Πολέμου και της περιγραφής του Ομήρου. Τα γεγονότα αυτά συνδέονται με ηλιακές εκλείψεις κατά τη μάχη γύρω από το σώμα του Πατρόκλου και τη μνηστηροφονία, που συμβαίνουν με διαφορά 10 σεληνιακών ετών, όπως περιγράφονται από τον Όμηρο. Παράλληλα τα γεγονότα αυτά συσχετίζονται άμεσα με την περίοδο χρονολόγησης της γέννησης του Θηβαίου Ηρακλή που απέχει μια γενεά από τους συντελεστές του Τρωικού Πολέμου», περιέγραψε ο κ. Τσικριτσής.
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΕΣ – Ανατροπή δεδομένων
Όλα αυτά τα στοιχεία συνδέθηκαν μεταξύ τους. Συνέθεσαν ένα κουβάρι γεγονότων και χρονολογιών. Κουβάρι που οδήγησε στην ανατροπή των χρονολογικών δεδομένων.
«Σύμφωνα με την ανάλυση των εκλείψεων που πραγματοποιήσαμε, σε συνδυασμό με τα στοιχεία που αντλούνται από τα κείμενα του χετιτικού, αιγυπτιακού και μυκηναϊκού πολιτισμού, θεωρούμε ότι οι παράμετροι συγκλίνουν με τα αστρονομικά φαινόμενα που καταδεικνύουν ως ημερομηνία της επιστροφής του Οδυσσέα τη 16η Οκτωβρίου 1327 π.Χ. και την άλωση της Τροίας τον Απρίλιο του 1337 π.Χ.», ανέφερε ο Μηνάς Τσικριτσής. Ο ίδιος μάλιστα μέσα από τον τηλεοπτικό δέκτη της «ΚΡΗΤΗ TV” προανήγγειλε και νέες ανατρεπτικές θεωρίες.
«Η χρονολογική προσέγγιση της δράσης των ηρώων και μυθικών προσώπων όπως των Ορφέα, Ηρακλή, Κάδμου, Δαναού, Αχιλλέα, Οδυσσέα και πολλών άλλων θα συμβάλει στην ιστορικοποίησή τους, ώστε να αποσυμβολοποιηθεί η δράση τους μέσα σε ιστορικό πλαίσιο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο μαθηματικός.
Από:Λιναρδάκη Μαρία
neakriti.gr
Μ. Τσικριτσής – Μινωικός Πολιτισμός – Αστρονομία 13.02.2015